Snabbisen 2: Tysk svärmorsdröm?

Har hittat en obetalbar vinylsingel med den gamle tyske charmören Heino. En tysk disco-dansbandare som ligger bakom kultspår som Die Schwarze Barbara, Schwarzbraun Ist Die haselnuss och Karamba, Karacho, Ein Whisky. Nej, jag skall villigt erkänna att jag aldrig hört karln men ett mästerverk som det nedan måste bara nagelfaras.
      Kära mor är rubriken. En blombukett som aldrig vissnar. Klisterlappen: En gåva för hela året. Effekten är hiskelig: man får vibrationer av billig musik-kassett och en ryslig  dansbandsillusionist. Han framstår för ett ögonblick som Tysklands egen Eilert Pilarm.
      Men faktum är att ju mer jag stirrar på detta singelomslag, desto räddare blir jag. Och nu, i eftertankens kranka blekhet, tror jag att förklaringen smugit sig på mig. Mannen, blicken, frasen. Liebe Mutter...Ein Blumenstraus der nie verwelkt. Det är helt enkelt rysligt Norman Bateskt. Och den som sett Hitchcocks Psycho från 1960 vet vad jag talar om. Bates ja: den försynte, magre, sjukligt modersbundne taxidermisten (uppstopparen) som i sin psykos för all tid konserverat sin döda mor i husets källare. Jag hade verkligen inte hoppats på att bli påmind om den galningen på en tysk singel.






/ Tomas L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0