Kate Bush: "Hounds of Love"

En sak jag lärde mig i militärtjänsten var att Manic Street Preachers och Tom Jones hör ihop mycket dåligt på blandband. Åtminstone om du förväntas vakta en telefonväxel dygnet runt i en vecka, med nämnda band och en bokmal vid namn Petterson som enda sällskap.
Bättre: Under värnpliktsperioden upptäckte jag Tori Amos, en fantastisk artist som säkert förtjänar en alldeles egen krönika här på Thesong. Nu handlar den här krönikan emellertid om en Kate Bush-låt och ingenting annat, men det var genom Tori Amos jag upptäckte Kate Bush. Jag är ganska oinsatt i musikjournalistikens syn på sambandet mellan Bush och Amos, men för mig är det väldigt tydligt att Amos influerats av bland annat Kate Bush. Kuriosa: Andra artister som ofta påstås ha influerats av Kate Bush är Antony and the Johnsons, Coldplay, Sinead O´Connor, Muse och OutKast m.fl.
Nåväl. Min enda erfarenhet av Kate Bush musik innan Amos-omvägen hade varit låten "Running Up That Hill" som jag minns att jag hörde många gånger som barn. Nu kanske just den romansen inte var den hetaste men jag minns (tror jag) att man som barn lyssnade på musik på ett alldeles speciellt sätt som är svårt att beskriva. Det var något girigt och entusiastiskt men ändå abstrakt över det hela. Jag menar, troligen lyssnade jag inte på (och kunde kanske inte identifiera) de separata instrumenten, och engelskan blev som en mässande okänd trollformel.
Kanske därför lyssnade man som en besatt. Jag minns till exempel att jag totalt slet ut kassettbandet med E.L.O:s A New World Record, en omöjlig sak idag, och min svåger har bekänt att han som liten pojke var svårligen besatt av Leonard Cohens låt "First We Take Manhattan, Then We Take Berlin". Och när jag av min morbror Tony fick min allra första och extremt lilla bandspelare överräckte han en kassett som på ena sidan stoltserade med Accepts Balls to the Wall (från 1983) och med Saxons The Eagle Has Landed (från 1982) nogsamt inklämt på den andra. Med ett barns envishet lyssnade jag och vände, lyssnade och vände tills bandaren gått längre än familjens Fiat 128. Men det är en annan historia.
Kort om Kate: Hon upptäcktes av Dave Gilmour från Pink Floyd som tonåring och släppte första plattan 1978 (med hiten "Wuthering Heights"). Enligt uppgiften skrevs vissa av låtarna på skivan av en blott 13-årig (!) Kate: Själv läste jag tidningar om He-Man and the Masters of the Universe i den åldern. Men unga Kate Bush väjer inte ens för teman som våldtäkt och självmord.
På en handfull skivor under 80-talet skaffar sig Kate Bush sedan en större och större skara fans över världen, samtidigt som hon i media betraktas som en tillbakadragen excentriker (hade hon levt på 1800-talet hade hon säkert kallats för fullblodshysterika, ett inte ovanligt, manligt utfärdat epitet på den tiden). 1985 släpper hon skivan som av de flesta betraktas som hennes mästerverk: Hounds of Love. Den är på många sätt typisk för Kate Bush: en delvis konceptutformad, överproducerad historia med blinkningar och referenser från både den litterära och filmiska världen. Det är precis så genialiskt som det låter (ja, det låter genialiskt!) och i Storbritannien knuffar Hounds of Love ned Madonnas Like A Virgin från försäljningslistans förstaplats.
Litteratur och film som inspiration är odiskutabelt hos Kate Bush. Hon alluderar i sina texter till såväl gamla skräckfilmer, som dramatiska TV-serier och poesi av William Blake och Tennyson. Det är också intressant läsning vilka namn som hon under karriären på olika sätt inleder musikaliska samarbeten med: Prince, kompositören Michael Kamen, folkmusikgruppen Trio Bulgarka, Eric Clapton, Jeff Beck m.fl.
Skaffa dig Hounds of Love-skivan. Ladda ned den, köp den, whatever. Den är ett dramatiskt, pomp-poppigt åskväder med stråkar, piano och ett dubbelt känsloliv: ett filmmanus byggt på lika delar vemod och eufori. Perspektivets är ibland en vuxens, ibland ett barns och det är imponerande hur Kate Bush lyckas med att frammana en typ av nostalgi som ändå känns relevant i nuet.
Låten "Hounds of Love", som givit namn åt albumet, stämmer väl in på ovannämnda beskrivning. När du lyssnar på den, (för det lovar du väl?) lägg märke till samplingen från en gammal skräckrulle under trumintrot: Its in the trees, its coming! Just detta förblir en textuell kärna.

 

When I was a child, running in the night, afraid of what might be

Hiding in the dark, hiding in the street, and of what was following me

Now hounds of love are hunting

Ive always been a coward

And I dont know whats good for me

Here I go, Its coming for me through the trees

Help me someone, help me please

Ill take my shoes off, and throw them in the lake

And Ill be, two steps on the water


Vad det än är som kommer för att ta Kate Bush: vuxenheten, livspassionen, eller långa mörka främlingar, så är det här en gripande och övertygande sång. Och även om jag nu som vuxen behärskar engelska har trollformeln inte mist sin kraft. Naturligtvis är också Kates sånginsats central i låtens känsla: Den pendlar mellan att vara Cyndi Lauperskt barnslig och Björkskt (!) snygg-gapig.
Det säger nog också något om Kate Bush mångsidighet att en gammal punkräv som John Lydon, alias Johnny Rotten, i en intervju har beskrivit hennes musik som fucking brilliant.


image3

Låten Hounds of Love finner du på albumet med samma namn, Hounds of Love (1985). Bilden ovan visar albumets omslag. Två andra höjdpunkter på skivan är låtarna "Running Up That Hill" och "Cloudbusting".


/ Tomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0